Å jobbe med årskunder er noe annet enn å jobbe med løpende kunder. Likevel er det mange som ikke har spesialiserte rutiner for akkurat dette. Det har vi i Siffer prøvd å gjøre noe med. Her ser du hvordan du kan gjøre årsoppgjøret både for deg selv og kunden.
Foto/illustrasjon: Å visualisere regnskap er ikke alltid like enkelt. Her er OpenAIs forsøk.
Steg 1: Bankintegrasjon
Med bankintegrasjon får du alle transaksjonene inn i Siffer på sekunder, uten tastefeil. Integrasjonen er helt gratis, også i banken, og settes enkelt opp av deg eller kunden med BankID. Nå er det altså ingen grunn til å taste manuelt lengre!
Steg 2: Bilagsmottak
Få kunden til å sende inn alle bilag til bilagsmottaket. I Siffer får alle selskap en egen e-postadresse, som du også kan endre selv. Er noen av bilagene på papir? Ta bilde og last opp med enkelt med appen.
Steg 3: La Siffer ta seg av bokføringen
Når banktransaksjonene og bilagene har kommet inn, begynner Siffer å jobbe. Bilagene matches med tilhørende betalinger og kontereres automatisk. Det eneste du som regnskapsfører trenger å gjøre er å trykke godkjenn.
Steg 4: Oppgaveliste
Mangler det dokumentasjon? Gjør det så enkelt som mulig å sende inn med Oppgaveliste. Marker transaksjonene det gjelder, så oppretter Siffer en egen nettside for opplasting av dokumentene. Kunden får såklart påminnelse på e-post, og du kan følge med i Siffer på hva som er gjort.
Avslutningsvis:
Denne arbeidsflyten vil spare mye tid ved årets årsoppgjør, og når regnskapet er sendt inn vil banktransaksjonene og bilagene fortsette å flyte inn i Siffer. Det blir da mye enklere å holde seg oppdatert på kunden, og du unngår overraskelser neste gang regnskapet skal sendes inn.